lördag 12 juni 2010

DESSA SKA JAG BAKA

Cupcakes med blåbär, lemon curd & vit chokladfrosting

av Karolina Hagman, 6 jun
18 portioner
Normalstora formar, 12 st/plåt

1 1/2 dl strösocker
Rivet skal av 1 citron
1 msk bakpulver
4 1/2 dl vetemjöl
2 ägg, lätt uppvispade
2 1/4 dl mjölk
115 g smör, smält & avsvalnat
1 tsk vaniljessens eller 2 tsk äkta vaniljsocker
225 g färska eller frysta blåbär
Lemon curd
Gult & blått strössel (finns att köpa från Dr. Oetker)

Vit chokladfrosting:
100 g vit choklad
1 ask philadelphiaost Muffinsen: Sätt ugnen på 200°C. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt. Rör ihop socker, citronskal, bakpulver och vetemjöl i en bunke. Vispa i en annan större bunke ihop ägg, mjölk, smör och vaniljessens/vaniljsocker med elvisp till en slät smet, ca 1 min. Tillsätt de torra ingredienserna och rör smeten slät. Rör sist ner blåbären, försiktigt. Fyll muffinsformarna till 2/3 med smet och grädda i mitten av ugnen, 18-20 min. Låt svalna på plåten i 5 min, ställ dem sedan på galler för att kallna. När muffinsen är helt kalla så gröp ur en liten grop i muffinsen, antingen med tesked eller en vass kniv och fyll hålet med ca 1 tsk lemon curd. Placera tillbaka ”locket” och tryck till försiktigt.

Vit chokladfrosting: Lägg osten i en bunke och låt den bli rumsvarm (låt den stå framme medan du bakar dina muffins). Smält chokladen försiktigt över vattenbad och låt den svalna 5-10 min, rör i den då & då. Häll chokladen över osten och vispa med elvisp till en krämig smet. Fyll en spritspåse med smeten och spritsa över dina muffins. Dekorera med strössel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar